Ati intalnit doctori buni? Sfaturi pentru alegerea medicului potrivit

Caut un medic bun!

Sunt medic, şi asta îmi oferă o perspectivă dinăuntru asupra sistemului medical. Pe de altă parte, eu sau cei apropiaţi am fost şi pacienţi. În primul rând avem un medic de familie, dar a fost nevoie să apelăm şi la serviciile medicilor de diferite specialităţi. Alegerea medicului trebuie făcută cu responsabilitate şi cu la fel de multă grijă ca şi alte alegeri esenţiale pe parcursul vieţii, deoarece un pacient bun merită un doctor bun. Rememorând paşii pe care i-am parcurs în alegerea medicului pentru mine sau pentru familia mea, am încercat să răspund la întrebarea “Cum este un doctor bun?”

Video cu un pacient care descrie conexiunea dintre pacient si un medic bun:

Aş grupa calitatile necesare unui medic bun în 3 categorii: competenţă profesională (să ştie ce să facă), comportament (să ştie cum să se poarte) şi calităţi relaţionale (să ştie să mă sprijine, să-mi dea încredere).

Competenta profesionala

Doctor Vladislav Gyebnar - mediceste principala calitate a unui medic. El trebuie să fie bine
pregătit, să aibă cunoştinţe de actualitate în sfera sa de activitate, dar şi suficientă experienţă în tratarea bolii mele. Îmbinarea dintre cunoaşterea teoretică a descoperirilor de ultimă oră în specialitatea respectivă cu o experienţă practică adecvată este un echilibru dificil de obţinut pentru medic, dar cu atât mai de dorit pentru pacient. Numărul mare de examene pe care un medic trebuie să le promoveze pentru a primi autorizaţia de a-şi practica meseria garantează în mare măsură un standard adecvat al competenţei profesionale. Consider că nu există un singur medic care să fie “cel mai bun”, ci un grup de medici care au suficiente cunoştinţe despre boala mea ca să mă poată trata corect. Pentru a-l alege pe cel mai potrivit, trebuie ca pacientul să aibă măcar o mică idee despre boala lui, iar aici colaborarea cu medicul de familie este esenţială. Medicul de familie este cel care orientează pacientul asupra posibilelor sale boli, iar pacientul ar fi bine să se informeze despre acestea cu cel puţin tot atâta grijă ca şi atunci când îşi cumpără, de exemplu, un bun de folosinţă îndelungată.

Comportamentul medicului

este de asemenea foarte important şi poate fi evaluat cu ocazia primei consultaţii. Ştim cu toţii că spitalele şi policlinicile de stat sunt supra-aglomerate, şi că numărul medicilor şi al asistentelor este prea mic faţă de numărul pacienţilor. Chiar şi în aceste condiţii, amabilitatea şi politeţea nu trebuie să lipsească dintr-o întâlnire cu un medic bun. El este capabil să-şi concentreze atenţia asupra pacientului pe care îl are în faţă, să-i asculte problema, să-l examineze şi să se orienteze asupra unui diagnostic şi a unui plan de tratament. Ca pacient, trebuie să simt că medicul îmi acordă importanţă şi se preocupă de boala mea, de persoana mea. Durata consultaţiei depinde de complexitatea bolii, medicul pune întrebări ţintite ca să afle cât mai multe informaţii despre pacient şi starea lui de sănătate şi trebuie să explice clar concluziile la care a ajuns şi ce trebuie făcut în continuare. Dacă la această primă consultaţie nu se stabileşte o relaţie de încredere între medic şi pacient, ar fi mai bine de căutat alt medic. La consultaţiile şi controalele următoare această relaţie de încredere şi colaborare se întăreşte; pacientul şi medicul analizează împreună rezultatele tratamentului şi supraveghează evoluţia bolii.

Calitatile relationale

completează portretul unui medic bun. Abilitatea de a explica lucrurile simplu şi pe înţeles, oferirea încrederii în posibilitatea de a rezolva împreună problema de sănătate a pacientului sunt foarte importante. Chiar şi în cazul celor mai grave boli, comunicarea informaţiilor trebuie să fie făcută cu empatie, oferind confort şi sprijin bolnavului. “Vorba dulce mult aduce” e o zicală plină de miez. Fiecare boală, oricât de simplă, reprezintă un stres mare pentru pacient, iar un medic bun are multe resurse să-l ajute pe pacient să depăşească evenimentul cu o traumă cât mai mică. Un pacient care îşi respectă medicul are dreptul la acelaşi respect din partea acestuia, iar “parteneriatul” între cei 2 va duce în general la rezolvarea cu succes a situaţiei.

Dr. Vladislav GYEBNAR

Vezi un video despre increderea pacient-medic:

Ma gasesti in Timisoara, unde iti stau la dispozitie pentru rezolvarea problemelor de chirurgie plastica, estetica si chirurgia mainii.
Programari se pot face prin email: dr.gyebnar@bestetic.ro sau telefonic: +40 742 089 095, intre orele 9:00 - 14:00.
Dr. Med. Vladislav Gyebnar